Ga naar de inhoud
Anoniem

Bronnen

  • Dale, Edgar(1954), Audio-visual methods in teaching. New York: Dryden Press.
  • NTL (Institute for Applied Behavioral Science). (2016). About the Learning Pyramid. 14-11-2016. http://homepages.gold.ac.uk/polovina/learnpyramid/about.

 

Links

De Leerpiramide

De leerpiramide van Bales biedt een overzicht van de effectiviteit van verschillende leermethoden om informatie op te nemen, nieuwe kennis te verwerven of jezelf nieuwe vaardigheden aan te leren.

Het is niet te achterhalen waarom de Leerpiramide naar Bales is vernoemd. De piramide dook op in een publicatie van Edgar Dale (1954), Audio-visual methods in teaching, waarin hij de “Cone of Experience” introduceert. Dale opperde dat je pas écht iets leert wanneer je iets in de praktijk uitvoert. Des te actiever je informatie tot je neemt, des te beter je de informatie zult onthouden. Het model is in de jaren 60 ontwikkelt in het National Training Laboratories Institute in Bethel, Maine, USA

De piramide is ingedeeld op basis van zeven verschillende lagen, waarbij elke laag een percentage suggereert hoeveel je effectief onthoudt of aan kunt leren:

De leerpiramide van Bales (NTL, 2016)

Dat passieve leerwijzen zoals klassikale informatie veel minder effectief zijn in vergelijking tot actieve methoden, heeft te maken met hoe brein functioneert. Bij passief leren worden gedeelten van het brein niet aangesproken en juist wel als je de informatie in de praktijk uitvoert.

Bij SDO Hogeschool introduceren we letterlijk de eerste les het functioneren van onze brein en de werking van ons sensorisch-, werk- en langetermijngeheugen.
Actief omgaan met informatie, zoals analyse, zoeken naar verbanden en uiteindelijk het toepassen ervan in fysieke handelingen zijn vereist om informatie écht tot je te nemen. Door meer de actieve leermethden worden neuroverbindingen in het brein aangemaakt. Vandaar dat het onderwijzen of het uitleggen van informatie vele malen effectiever is dan slechts het lezen van een tekst.
De consequenties komen overeen met de Leerpiramide van Bales.

Fouten maken is effectief
Een van de principes waarop de piramide van Bales is gebaseerd, is dat het menselijk brein informatie beter onthoudt als er fouten worden gemaakt. Het maken van fouten dwingt het brein automatisch om er over na te denken hoe iets beter kan. Om dezelfde fouten in de toekomst te voorkomen, is het dus cruciaal om van de fouten te leren.
Zodra het brein over informatie na moet gaan denken, slaat het simpelweg informatie sneller en beter op. Door informatie alleen aan te horen of te lezen, doorloopt het brein het proces van fouten maken niet. Om het leerproces écht te ondergaan, moet het brein praktijkervaring opdoen, trail en error toepassen, experimenteren en opschalen.

Praktisch toepasbare tips om de leerpiramide toe te passen.

  1. Neem de tijd
    Plan na een collegedag voldoende tijd om direct met de informatie aan de slag te gaan. Alleen de informatie nog eens doorlezen is niet voldoende: bestudeer de stof, leg verbanden met eerdere opgedane kennis; sorteer wat je al wist en positioneer de nieuwe inzichten in bestaande patronen. Of zijn soms nieuwe patronen (concepten) nodig om de informatie te ordenen?

  2. Maak aantekeningen
    Het maken van aantekeningen helpt ook om het brein actiever met de informatie bezig te laten zijn. Geef daarbij aan dat relevant is voor jou en jouw situatie en hoe je de informatie in de praktijk tot uitvoer kunt brengen.

  3. Pas toe
    Breng de verworven informatie in de praktijk. Pas het toe in je werkomgeving en zoek uit hoe dit het meest effectief kan worden uitgevoerd. Door er mee te werken internaliseer je de informatie als ware die van jezelf.

  4. Praat er met anderen over
    Bespreek je verworven informatie met derden. Creëer situaties waarin je anderen over dit onderwerp kunt vertellen of stel jezelf in staat om anderen zelfs te onderwijzen. Dit is de meest effectieve manier om de informatie te onthouden.

In leerprocessen wordt gebruik gemaakt van verschillende manieren van leren.
Bovendien is het sociale aspect van belang, met name het actief betrekken van deelnemers aan de training. Hun participatie, het uitwisselen van perspectieven en het (veilig) reageren op elkaars ervaringen versterken het leerproces. Zo leren deelnemers ook beter samenwerken en ook om meer zelfstandig te leren.

Kritiek
Critici meldden inconsistenties tussen de leerpiramide en onderzoek. Omdat de NTL-leerpiramidestudie verloren is gegaan, berust het veld grotendeels op een onbekende methodologie van onbekende kwaliteit, met onbekende mitigatie van invloedrijke parameters zoals tijd, geteste populatie, enz., waardoor de resultaten van het oorspronkelijke onderzoek feitelijk onbetrouwbaar zijn. Maar wel aannemelijk.