De reden dat mensen verschillen ervaren in kwaliteit komt omdat mensen verschillen in hun persoonlijke ervaringen.
Door als individu ‘Kwaliteitsbeslissingen’ te nemen veranderen zowel het object als het subject. “De echte motorfiets waar je aan werkt, ben je zelf”, stelt Pirsig. “De machine die ‘daar voor mij’ schijnt te staan en de mens die ‘in mij’ schijnt te zitten, zijn niet twee afzonderlijke dingen. Zij groeien samen naar Kwaliteit toe of raken samen steeds verder van Kwaliteit verwijderd”.
Download hier een essay over het boek.
De praktijk van het vakgebied kwaliteitsmanagement
Ook hier tref je beide benaderingen aan die Pirsig al aan de orde stelde: de technocratische benadering waarin de overtuiging leeft dat je kwaliteit objectief kunt meten en waarop je statistiek kunt toepassen (“hoeveel procent van de productie voldoet aan de kwaliteitsnormen?”) en de intentioneel-culturele benadering die nadrukkelijk intersubjectief is. In dit laatste wordt een meer inlevende houding verwacht en gericht op communicatie en afstemming om de kwaliteitservaring te kunnen duiden.
De interactie die Pirsig voorstelde is nog steeds geen praktijk…