SWOT-analyse is een strategische planningsmethode die wordt gebruikt om de (interne) kracht en zwakte en de (externe) kansen en bedreigingen van een project of een onderneming te evalueren. Het doel van dit hulpmiddel is het bepalen van een strategie voor de toekomst en is niet alleen een analyse van de huidige stand van zaken.
De term SWOT-analyse is ook in het Nederlands gangbaar en bevat de vier elementen: Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats. Het is een erg populair instrument – ‘niet geheel terecht’ – dat bovendien veel meer toepassingen kent zoals in de analyse van planning, marketing, concurrentiepositie, organisatieontwikkeling, productontwikkeling, onderzoek en teambuilding (Allan Chapman, 2004)
De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen.
De SWOT-analyse wordt visueel in vier kwadranten weergegeven, waarbij drie a vier argumenten per kwadrant worden samengevat. Zie figuur.