Anoniem

Bron

Eberle, B (1953) Games for Imagination Development

 

Links

Design Thinking

 

Meer informatie

Update Innovatiestrategiën

SCAMPER

Het genereren van nieuwe ideeën om een ​​product of dienst te ontwikkelen is een sleutelvaardigheid in het bedrijfsleven. Er is aanleiding genoeg: de concurrentie dwingt om de vernieuwing te genereren en er zijn altijd onvervulde wensen die om aandacht vragen.

SCAMPER is een handig instrument voor het genereren van ideeën hoe je bestaande producten en diensten kunt verbeteren.

SCAMPER staat als acroniem voor: Substitute, Combine, Adapt, Modify, Put to another use, Eliminate & Reverse.

SCAMPER is een directe vorm van creatief brainstormen. Stel per item de bijbehorende vragen over bestaande producten en wellicht brengen deze een passend idee dat verder onderzocht kan worden.

Deze vragen helpen je creatieve ideeën te bedenken voor het ontwikkelen van nieuwe producten, en voor het verbeteren van de huidige.

Alex Osborn, de grondlegger van brainstormen, bedacht veel van de vragen die in de techniek werden gebruikt. Psycholoog Bob Eberle bedacht in 1953 het SCAMPER-ezelsbruggetje.

Kies een product – in de brede zin van het woord – en brainstorm over zoveel mogelijk vragen en antwoorden. Zo dadelijk enkele voorbeeldvragen.

Verzin eerst zoveel mogelijk vragen en antwoorden en ten slotte beoordeel je de oogst op haalbaarheid en relevantie. Deze subset werk je verder uit.

 

Nu enkele voorbeeldvragen per item:

Substitute – Vervanging

  • Welke materialen of hulpbronnen kun je vervangen om het product te verbeteren?
  • Welk ander product of proces zou je kunnen gebruiken?
  • Welke regels zou je kunnen vervangen?
  • Kun je dit product ergens anders gebruiken, of als vervanging voor iets anders?
  • Wat zal er gebeuren als u uw gevoelens of houding ten opzichte van dit product verandert?

Combine – Combineren

  • Wat zou er gebeuren als je dit product combineert met een ander product, om iets nieuws te creëren?
  • Wat als je doeleinden of doelstellingen combineert?
  • Wat zou u kunnen combineren om het gebruik van dit product te maximaliseren?
  • Hoe kun je talent en middelen combineren om een ​​nieuwe benadering van dit product te creëren?

Adapt – Aanpassen

  • Hoe zou u dit product kunnen aanpassen of opnieuw afstellen voor een ander doel of gebruik?
  • Hoe ziet het product er verder uit?
  • Wie of wat zou je kunnen imiteren of namaken om dit product aan te passen?
  • Wat is nog meer vergelijkbaar met uw product?
  • In welke andere context zou u uw product kunnen plaatsen?
  • Welke andere producten of ideeën zou je ter inspiratie kunnen gebruiken?

Modify – Bewerken

  • Hoe kunt u de vorm, het uiterlijk of het gevoel van uw product veranderen?
  • Wat zou u kunnen toevoegen om dit product aan te passen?
  • Wat zou je kunnen benadrukken of benadrukken om meer waarde te creëren?
  • Welk element van dit product zou je kunnen versterken om iets nieuws te creëren?

Put to Another Use – Vindt een andere toepassing

  • Kunt dit product ergens anders voor worden ingezet, bijvoorbeeld in een andere branche?
  • Wie zou dit product nog meer kunnen gebruiken?
  • Hoe zou dit product zich anders gedragen in een andere omgeving?
  • Zou je het afval van dit product kunnen recyclen om er iets nieuws van te maken?

Eliminate – Elimineren

  • Hoe zou u dit product kunnen stroomlijnen of vereenvoudigen?
  • Welke functies, onderdelen of regels zou je kunnen elimineren?
  • Wat zou je kunnen onderschatten of afzwakken?
  • Hoe kun je het kleiner, sneller, lichter of leuker maken?
  • Wat zou er gebeuren als je een deel van dit product zou wegnemen? Wat zou jij ervoor in de plaats hebben?

ReverseAchteruitgaan

  • Wat zou er gebeuren als je dit proces zou omkeren of de zaken anders zou rangschikken?
  • Wat als je precies het tegenovergestelde probeert te doen van wat je nu probeert te doen?
  • Welke onderdelen kunt u vervangen om de volgorde van dit product te wijzigen?
  • Welke rollen kun je omdraaien of verwisselen?
  • Hoe zou je dit product kunnen reorganiseren?

Hanteer naast SCAMPER andere technieken voor het creatief brainstormen en lateraal denken, zoals Random InputProvocationReversal, en Metaphorical Thinking.